Vak vezet…

Kategória: Interjúk Közzétéve: Friday, 18 March 2016 08:53

Interjú Balogh Anikóval, a Láthatatlan Kiállítás Üzletfejlesztési Vezetőjével.

Három évvel ezelőtt költözött a Láthatatlan Kiállítás a Millenárisra, és nem más okán, minthogy kinőtték előző helyüket. A „kiállítás” töretlenül fejlődik és színesedik. Utánajártunk, mi mozgatja, tartja lendületben ezt az első ránézésre meglehetősen szűk réteghez szóló „vállalkozást”.

 

 

Kinek a fejéből pattanhat ki olyan ötlet, és milyen motiváció kellett ahhoz, hogy a vakok világáról, és tetejében sötét kiállítást hozzon létre?

A budapesti állandó kiállítás ötlete nagyjából egy húsz éve történt eseménnyel kapcsolható össze. Ekkor egy ideiglenesen megrendezett, hasonló kiállításon szerzett élmény olyannyira megfogta Kurucz Tibor barátomat, hogy akkor eldöntötte: amint később lehetősége lesz, megszervezi állandó programként a Láthatatlan Kiállítást, hiszen olyan értékes üzenetet közvetít, olyan páratlan élménnyel kombinálva, melyet mindenkinek át kell élnie, amit mindenkinek „látnia” kell. Amikor ez az idő elérkezett, örömmel segítettem neki és vettem részt a kiállítás megalkotásában.

Mikor alakult, hol és hogyan jött létre a Kiállítás?

Ez az említett időszak érkezett el 2007-ben, amikor lehetőségünk nyílt az E-klub épületében, akkor még a Népligetben megnyitni a kiállítást.

Rengeteg utánajárás, egyeztetés és munka tette lehetővé a létrehozást, de összességében mindenki, akivel felvettük a kapcsolatot, nagyon segítőkész volt és olyan helyekről is kaptunk felajánlásokat például a kiállítás eszközeinek beszerzéséhez, ahonnan nem is számítottunk rá. A tartalom, melyet a kiállítás kínál oly mértékben váltott ki pozitív visszajelzést a későbbi partnerekben, hogy a létrehozás a vártnál zökkenőmentesebben zajlott le. 

Mivel első hallásra szűk réteget érint a téma, mind a laikusnak, mind egy befektetőnek egyik kérdése az, hogyan lehet fenntarthatóvá tenni?

Hisszük, hogy a fenntarthatóság alapvetően az egyedi élményből adódó folyamatos érdeklődésből fakad. A programot (kiemelt marketing mellett) a látogatók pozitív visszajelzése és ajánlása alapján újabb és újabb vendégek látogatják, melynek nagy volumenét teszik ki az iskolás csoportok, melyek minden évben folyamatos utánpótlást jelentenek a kiállítás számára. 

Ezen kívül nagy figyelmet fordítunk a folyamatos megújulásra, új programok és szolgáltatások bevezetésére, melynek köszönhetően azokat a vendégeket is elérjük és ismételt látogatásra buzdíthatjuk, akik korábban már voltak a kiállításon.

Milyen akadályokba, nehézségekbe ütközött a megvalósítás?

Habár a megvalósítás folyamata a várakozásokon felül alakult, azért akadtak olyan területek, amelyek kihívást jelentettek számunkra is.

Az egyik nehezebb feladat maga a kiállítás belső kialakítása volt úgy, hogy minden helyiség megfelelően legyen sötétítve. Ez igazi kihívás volt, hiszen a legnagyobb igyekezetünk ellenére is itt-ott bekúszott vagy átsejlett egy-egy fénysugár, de természetesen addig alakítottuk a berendezést, míg tökéletesen le tudtunk sötétíteni minden helyiséget.

A másik terület, ahol kihívással találkoztunk, az a megfelelő látássérültek kiválasztása volt. Nagy gondot fordítottunk arra, hogy a legmegfelelőbb munkatársakat válasszuk ki tárlatvezetőnek, hiszen ők azok, akik a későbbiekben a kiállítás színe-javát adják azáltal, hogy a saját személyiségüket és egyedi meglátásaikat viszik bele a túrába. Nagyon fontos volt, hogy olyan látássérülteket alkalmazzunk, akik tudnak önállóan közlekedni, csapatban dolgozni és képesek legyenek a vakságukról nyíltan beszélni, hiszen ők azok, akik a látogatók meglátását és hozzáállását pozitív irányba fordítják.

Úgy érezzük, hogy ez igen jól sikerült; nem véletlenül kapunk olyan sok pozitív visszajelzést a túrán részt vevő vendégektől.

Említette, hogy a Kiállítás fő célcsoportja az iskolás réteg. De nyilvánvalóan ez önmagában kevés egy ilyen színvonal és prosperálás fenntartásához. Kiket és hogyan szólíthatnak még meg?

Alapvetően mindenkihez szólunk: a fiatalokon keresztül az időseken át a lehető legtöbb embert szeretnénk megszólítani.

A program adottságainak köszönhetően minden korosztály jól tudja érezni magát nálunk és leszűrheti a megfelelő tanulságokat. Célunk az, hogy az idelátogatók szemléletét formáljuk, hogy bemutassuk, a vakok is képesek rengeteg feladat ellátására és ugyanolyan emberek, mint a látók, csak legfeljebb szükségük van némi segítségre a látók részéről. Azáltal, hogy a vendégek a sötét túrán részt vesznek, testközelből tapasztalhatják meg a vakságot egy órára, melynek köszönhetően észreveszik a látássérültek életében felmerülő nehézségeket. A felismerés azonban önmagában nem elég: szükség van arra is, hogy a megfelelő segítségnyújtás módját is ismerjék. Ezt (is) hivatott a kiállítás a túravezetők személyes élményeinek, egyéb információk átadásával megtanítani, megmutatni, hogy ha a kiállítás falain kívül találkozunk egy látássérülttel, hogyan tudunk a neki legmegfelelőbb módon segítséget nyújtani.

A felvezetésben úgy fogalmaztam, a kiállítás töretlenül fejlődik és színesedik. De minek köszönheti népszerűségét?

A népszerűség úgy vélem egyrészt az egyediségéből fakad, másrészt pedig a már korábban emlegetett túravezetők nagyszerű személyiségéből. Minden túravezetőnk más-más stílust képvisel, mindenki egy kicsit másképp mutatja be az érem eme oldalát, de a végeredmény minden esetben (vagy legalábbis a legtöbb esetben) ugyanaz: mindenkire nagy benyomást tesz a túra alatt szerzett élmény, melynek köszönhetően jellemzően egy olyan „életigenlő” és  pozitív képpel távoznak a vendégek, melyet nem lehet elfelejteni.

Merre van az előre? Ki és hogyan mutat irányt a megújulásban, terjeszkedésben?

Az „előre” jelenleg külföldi terjeszkedést jelent.

Az útirányt a budapesti székhelyű management és jómagam határozzuk, majd valósítjuk meg. Szerencsére már több éves tapasztalat és három kiállítás megnyitása (Budapest- Prága- Varsó)  van mögöttünk, így csupán a helyi adottságoknak megfelelően kell adaptálnunk az évek során kifejlesztett és tökéletesített rendszert.

Stockholm a következő uticélunk, s remélhetőleg nyáron már a svéd kiállítás megnyitásának fotóival büszkélkedhetünk a magazin soraiban.